Miltä alan työtilanne näyttää?

Palkansaajien tutkimuslaitos seuraa ja ennustaa myös rakentamisen näkymiä. Laitoksen tuoreen toimialaennusteen mukaan rakentamisen tilanne on melko hyvä.

Oman työttömyyskassamme tilastoista näimme viime vuoden alkusyksystä, että työttömyyslukemat alkoivat olla edellisvuotta alempana. Viime vuonna päädyttiinkin yhden prosentin arvonlisäykseen rakentamisessa. Sitä ennen ala olikin supistunut vuodesta 2012 lähtien.

Tämän vuoden kasvu on kuusi prosenttia, mikä näkyykin myös työllisyydessä. Se on parantunut kaikilla alueillamme. Toki kausivaihtelu nostaa aina talvikauden lukemia, eikä kassalinjalla oleminen ole outoa.

PT: n mukaan ensi vuosikin on melko hyvä. Kasvua on tulossa viisi prosenttia lisää. Tämän arvion mukaan meno on siis reippaampaa kuin mitä Rakennusteollisuus RT arvioi. Vuonna 2018 ala kasvaa edelleen, tosin maltillisemmin: 2,6 prosenttia. Kasvua kuitenkin.

On kuitenkin syytä muistaa, että alan arvonlisäys, siis oikea tuntuva aikaansaannos, on vielä vuoden 2011 tasossa ja nousee siitä parissa vuodessa hieman. Emme siis ole vielä pitkän aikavälin keskimääräisellä ”viivalla”, vaan sen alapuolella.

Työt siis ovat kuitenkin lisääntymään päin lähivuosina. Kehittämiseen tarvitaankin volyymia, jota nyt saadaan. (Jos ei ole hommia, ei ala kehity.) Uusille rakentajillekin saadaan paremmin työtilaisuuksia. Voimmekin tulevina vuosina kehittää työolosuhteita ja alalla pärjäämistä entistä paremmista lähtökohdista. Neuvotteluissakin on potkua.