Hulinasta työmarkkinarauhaan

Vuosi 2018 oli ammattiliitoille tapahtumarikas. Synkkää oli se, että työmarkkinoita politisoitiin edelleen. Hallitus näet toi taas yksin laatimiaan muutoksia työmarkkinoiden sääntelyyn. Sitten, kun työmarkkinoille oli tuotu politiikka, ihmeteltiin poliittisia lakkoja. Herraisä!  Niitä kaloja saa, joita onkii. Kun poliitikot tarpeeksi hämmentävät työmarkkinoita, niin kyllä niihin poliittista maustetta tulee liian kanssa.

Helmikuun alussa tempaistiin aktiivimallia vastaan. Tiesimme, että se on leikkaus, vaikka sitä muuksi väitettiin. Nyt ovat laajat selvitykset osoittaneet, että kyseessä on heikoimpiin kohdistuva leikkaus. Onneksi aktiivimalli 2 meni sentään  valmisteluun. Asia siirtyy seuraavalle, toivottavasti vähemmän työmarkkinapoliittiselle hallituskaudelle.

Rakennusalalla neuvoteltiin ja vähän lakkoiltiinkin keväällä. Neuvottelut kestivät kolme kuukautta. Painostukset kestivät reilut kaksi kuukautta. Lopulta, kun RT teki historiallisen sulkupäätöksen, saimme hommaan painetta (joka tuntui muuallakin kuin meillä) ja tessit tehtyä. Kevään mielenkiintoinen tapahtumaketju oli myös valtakunnansovittelijan ja teknologiateollisuuden yhteinen suunnitelma ennalta päätettyjen työmarkkinaratkaisujen läpiviemiseksi. Rakennusalalla saimme kuitenkin tehtyä omat, sopimuksia kehittävät ratkaisumme.

Syksyllä kähistiin sitten työsopimuslain muutoksesta, jonka hallitus jälleen julisti heppoisen valmistelun jälkeen sen kummemmin työmarkkinaväkeä kuulematta. Ay-liike pani hanttiin. Sitten alkoi valitus. Huudettiin kuin rajamies, että vastuuton ammattiyhdistysliike tekee poliittisia lakkoja.

Ensi vuonna tapahtuu myös. On eduskuntavaalit ja eurovaalit. Molemmat ovat tärkeät. Mikäli saamme vaalien jälkeen hallituksen, joka ymmärtää työmarkkinajärjestöjen toiminnan laatua, tulee vaalikaudesta rauhallinen. Asiat valmistellaan porukalla, kunnolla, hötkyilemättä ja isänmaan etu huomioiden.

Eurovaalit ovat ehkä vielä tärkeämmät. Eurooppa on kireän talouspolitiikan vuoksi ajautunut pahaan pinteeseen. Kansa kapinoi.  Perusoikeudetkin ovat osassa Eurooppaa uhattuina.  Ihmiset eivät oikein luota EU-eliittiin, joka ei näytä ymmärtävän ihmisten turvattomuutta. Nyt pitäisi antaa äänet maltillisille uudistajille, jotka eu-politiikassa kunnioittavat ihmisten sosiaalisia oikeuksia sen sijaan, että heikoimmassa asemassa olevien vyötä kiristetään talouskuripolitiikalla edelleen.

Huomatkaapa myös, että Rakennusliiton vaalit ovat kevättalvella. Toukokuun liittokokouksessa tehdään jäsenten kannalta tärkeitä päätöksiä. Odotamme äänestysaktiivisuuden nousua.

Jäsenet. kiitokset, että olette mukana! Rauhallista joulua! Aktiivista uutta vuotta!