Kolmikanta auttaisi

Työttömyysturvan aktiivimallin vastustus on laajaa. Monille on ollut yllätys, että työttömien sulkeisharjoitukset ovat saaneet kylmän vastaanoton myös muilta kuin nöyryytyksen kohteiksi joutuvilta.

Ei osunut lankulle työttömyysturvan uudistajien loikka. Ei osu seuraavakaan askel, aktiivimalli kakkonen, joka on vielä kovempi leikkaus työttömän vaatimattomaan toimeentuloon.

Miksi mentiin näin pahasti metsään? Pieleen johti se, että askelmerkkejä ja suoritusta ei laskettu kolmikannassa, työmarkkinoiden keskusjärjestöjen ja valtion kesken. Oli vain päätetty tehdä nopeasti ihmisiä patisteleva uudistus, jossa perinteinen kolmikantainen osanotto oli typistetty osapuolten kuulemiseksi vailla vaikutusmahdollisuutta.

Aktiivimallista tuli huono, koska valmistelijat eivät osanneet ollenkaan ottaa huomioon työttömien todellisuutta, ihmisten arkista kokemusta. Eivät kolmikantavalmistelijatkaan omassa elämässään työttömyyden kurimusta todella tunne, mutta kolmikannan mekanismi takaa sosiaalipoliittisten uudistusten tasapainon olemassa olevien mahdollisuuksien rajoissa.

Kolmikannan perusteellisuus ja siihen välttämättä kuuluva viive sekä monipuolinen mielipiteiden ja perusteluiden sekä tutkitun tiedon analysointi tuottavat ratkaisuja, jotka pysyvät jotenkin raiteillaan ja ottavat lukuun erilaiset tarpeet ja näkemykset.

Työttömyysturvajärjestelmä on uudistettava kolmikannassa kokonaan, yksinkertaisemmaksi, selkeämmäksi ja aidolla tavalla mahdollisuuksia avaavaksi. Uusi työttömyysturva kannattaa sovittaa piakkoin aloittavaan kansalliseen tulorekisteriin, joka helpottaa turvan määrittelyä.

Olemme Rakennusliitossa valmistelemassa työllisten ja työttömien kokonaisvaltaiseen palveluun räätälöitävää verkostoa, joka auttaa ihmisten työmarkkina-aseman parantamisessa. Siihen kuuluu alan työpaikkatietojen ja koulutusmahdollisuuksien jakaminen, ammattiin opiskelevien neuvonta, kesätöiden ja työssäoppimispaikkojen haku, joustava viranomaistoiminta jne. Rakennamme koko maahan toimivat verkostot, jotka pyrkivät työllistymisen helpottamiseen ja ovien avaamiseen.

Rakennusalalla olemme valmiit myös kokeiluhankkeisiin työllistymisen helpottamiseksi ja aitojen kaatamiseksi, sosiaalisesti kestävällä tavalla. Ei kun hommiin!