Kovan linjan varstanheiluttajat puoliväliriihessä

SOS – hallituksen aktiivimalli innosti hallituksen itsensä todella aktiiviseksi puoliväliriihen puintihommissa. Näillä suunnitelmilla jää melkoinen määrä ”jyviä” uupumaan nykyisestä laihasta säkistä, joka on varattu työttömälle. Riihestä tuleekin kansalle olkia ja ruumenia.

Hallitus pätkii armotta siivuja työttömyysturvasta pois, ellei työtön ole ollut riittävästi työssä tai työllistymispalveluissa. Tämä varstojen heiluttelu ei kuitenkaan tuo tarpeeksi säästöjä, vaan mätkiminen jatkuu. Työ- ja elinkeinoministeriössä valmistellaan uutta lakia, joka kurittaa yhä rajummin työttömiä.

Vuoden 2019 alussa alkaa melkoinen karenssiruletti, kun työvoimapolitiikkaa hoitavat maakunnat aloittavat ihmisten seulonnan uusien kaavailtujen pykälien mukaan. Työnvälitys annetaan ilmeisesti firmoille, jotka saavat provikat sen mukaan, miten onnistuvat työttömiä sijoittelemaan. Tähän sijoitteluun antaa pontta uusi varstan iskuri: Työttömän on raportoitava sähköiseen järjestelmään seitsemän päivän välein työnhaun jatkumisesta tai koneäly katkaisee työnhaun. Korvausta ei makseta, ennen kuin työnhaku saadaan taas uudestaan voimaan. Viikkojen karenssi.

Ministeriö esittää myös, että työttömän pitää hakea puhutun kolmen kuukauden aikana vähintään 12 työpaikkaa välttääkseen karenssin. Koneäly lienee tässäkin tapauksessa työttömän keskustelukumppani. Uusin tieto kertoo, että kun koneäly kääntää konepeukalon alas, saa työtön 60 päivän karenssin.

Näitä kaavailtuja sähköisiä järjestelmiä ei tietenkään vielä ole ja kokemukset vastaavista hankkeista kertovat että ei ehdi tullakaan. Hallitukselta ei irtoa niin montaa uutta virkailijaa, että melkein 350 000 työttömän työnhaun vaiheet voidaan selvittää hyvän hallinnon vaatimukset täyttäen. Hakemuksia nimittäin alkaa näillä suunnitelmilla liikkua maakuntien tietovirroissa ainakin parikymmentä miljoonaa vuosittain. Karensseja riittää.

Virkamiehet työ- ja elinkeinoministeriössä, kuten muissakin ministeriöissä, toimivat poliitikoilta tulevien käskyjen mukaan. Tämän hallituksen käskytys on tällaista. Tietoja uusista ja yhä irvokkaammista karenssisuunnitelmista tulee TEM: in lingosta jatkuvalla syötöllä. Tiedot ovat keskenään ristiriitaisia, ideat usein toteuttamiskelvottomia. On pakko kysyä: Tietääkö kukaan, missä mennään? Puintimiehilläkin alkaa olla näkyvyys pölyn peitossa. Kohta varstojen iskurit tärähtelevät puintikaverien ohimoihin.