Laaja rakentamisen laatuarvio tulossa

Teimme yhteistyössä Rakentamisen Laatu- yhdistyksen kanssa laatukyselyn jäsenillemme. Mistä syntyy rakentamisen laatu ja ennen kaikkea mistä johtuu huono laatu? Ammattilaisilta tuli vastauksia runsaasti . Suurkiitos! Tuloksia tutkitaan ja järjestetään tulevat viikot niin, että niistä on hyötyä oppimishaluisille rakennusalan ihmisille. Tammikuussa julkistamme sitten taatusti maan laajimman laatukyselyn tulokset, jotka ovat laajan asiantuntijaraadin, ammattirakennustyöläisten, näkemyksiä.

Lähdimme kyselyyn mukaan, vaikka kokemus kertoo, että alalla ei haluta ottaa oppia työntekijöiden kommenteista. Tästä ikävästä seikasta on esimerkkinä se, että Suomeen juurrutetaan itäeurooppalaista rakentamisen toimintamallia työpaikoilta kuuluvista varoituksista piittaamatta. Käytännössä tämä tarkoittaa töiden pilkontaa tehokkaan ja laatutavoitteisen ammattitaitoisen suorituksen kustannuksella, välinpitämättömyyttä ihmisten ja yritysten ammattitaidosta, alihankkijoiden häikäilemätöntä kohtelua sekä tuottavuuden raiskaamista olemattomalla työnsuunnittelulla , joka ei tietenkään voi olla sovitettavissa poskettomiin aikatauluihin. Vissiä rehellisyyttä on toki siinä, että asiakkaasta keskustellaan hiljakseen. Tiedetäänhän, että vain pieni murto-osa asiakkaista ymmärtää, mitä laadukas rakentamisen lopputulos on.

Tulokset kyselystämme julkistamme siis tammikuussa. Sitä ennen voi itse kukin viimeaikaisia laatumokia mietiskelevä valveutunut kansalainen selvittää, mitä yhteistä niillä on. Voi esimerkiksi kysyä valvonnasta, työmaiden organisaatiosta, urakoiden määrästä, hankintatoimesta, rakennusmateriaaleista ja tekijöiden ammattitaidon varmistamisesta. Kotimaisuusastekin voi olla kiinnostava mittari.