Miten pimeä työ lopetetaan?

Pimeän työn ja muun talousrikollisuuden kitkemiseksi on tehty rakennusalalla melkoisen paljon töitä. Työkaluja on, mutta eivät ne näytä vieläkään riittävän. Tässä alkaa kaihoten muistella aikaa, jolloin alan kotimaiset konnat tunnettiin. Pimeän työn, kuittikaupan, tilauspetosten ja monen sortin veropetosten taitaneet ja tyrineet härmäläiset pisnesmiehet olivat meille, kuten alan yrityksillekin, varsin tuttuja. Jotenkin homma oli kuitenkin viranomaisten näpissä. Tuomioitakin tuli. Työntekijätkin pitivät suhteellisen hyvin puolensa: keikasta piti saada rahat, olivat ne sitten verollista tai ei. Liiton hakemien palkkasaatavien verot maksettiin.

Nyt on toinen meno. Nyt tuodaan turvatonta väkeä EU:n sosiaalisen välinpitämättömyyden turvin Euroopan ja jopa maailman ääristä mitättömille palkoille, heikkoihin asuntoihin, jopparien armoille, pelkäämään luokattoman työpaikkansa puolesta.  Sopimaan paikallisesti.

Viime vuosien aikana pimeän työvoiman määrä on ollut monien eri viranomaisten havaintojen mukaan kasvussa. Näin toteaa Harmaa talous & Talousrikollisuus -sivusto, joka on harmaan talouden torjuntaa tekevien viranomaisten yhteishanke.

Täältä Hakaniemen norsunluutornista on vuosien mittaan esitetty keinoja, joilla pimeää yritystoimintaa voitaisiin kitkeä rakennusalalla. Koska aina täytyy yrittää, esitetään edelleen. Tässä neljä pointtia, joilla asia hoituu:

1. Alan ammattimaisesti toimivat, hankkeita johtavat ja erikoisurakointia tekevät yritykset palkkaavat enemmän väkeä omille palkkalistoilleen. Näin yhä suurempi osa työstä on varmasti laillista. Myös ulkomaalaisten, näihin firmoihin palkattavien työntekijöiden työnteko-oikeus on kunnossa, koska vastuulliset toimijat tarkistavat asian.  Alan lomautuskäytännöt ovat yksinkertaisia, mutkattomia ja jopa sopimuksenvaraisia. Omasta työvoimasta ei tule ylimääräisiä kustannuksia. Mainehaitat vähenevät. Tehokkuuden nousu mahdollistuu.
  2. Otetaan työmaalle vain ne aliurakoitsijat jotka tarvitaan ja jotka toimivat laillisesti. Lyhennetään aliurakointiketjuja. Edellytetään, että hankkeen vastuullinen toteuttaja tietää, mitä työmaan aliurakoinnissa tapahtuu. Vuosien mittaan olen ihmetellyt, mihin rahat suurista liikevaihdoista menevät. Nykyisin tiedän, että niin ihmettelevät kaikki muutkin.
  3. Kun tarvitaan vuokratyövoimaa, turvaudutaan täkäläisiin laillisesti toimiviin, jopa rakennusalalle järjestäytyneisiin henkilöstöpalveluyrityksiin. Käyttäjäyritysten ja työntekijöiden kannalta nämä toimijat ovat turvallisia. Verot, sosiaalimaksut ja vakuutukset hoidetaan. Palkat maksetaan tessien mukaan. Näitä yrityksiä on lukuisia.
  4. Aletaan vihdoin järjestää nuorelle väelle työssäoppimispaikkoja, harjoittelupaikkoja ja oppisopimuksia. Otetaan käyttöön mestari-kisällimalleja. Käytetään 2+1 ohjelmaa.  Tehdään oikeasti yhteistyötä ammattioppilaitosten kanssa nuorten saamiseksi töihin. Hyviä esimerkkejä on, niitä täytyy vain monistaa. Ellemme ota alalle täkäläistä väkeä, spiraali huonompaan suuntaan kiihtyy. Se tulee näkymään alan vetovoimassa, sosiaalisessa kestävyydessä ja vastuullisuudessa, laadussa, yritysten tuloksissa…

Mikään näistä toimista tai toimintalinjauksista ei vaadi yhtään uutta lakia. Asia on aivan omissa käsissä.