Oman rikkautensa luoneita ei ole

Sen lisäksi, että ammattiyhdistysliikkeen väitetään olevan syyllinen kaikkeen muuhun kuin kylmään alkukesään, väitetään nykyisin, että huippurikkaat ovat itse merkittävällä työllään ansainneet vaurautensa. Professori Matti Tuomala purkaa tätä jälkimmäistä väitettä kolumnissaan ”Hehän rahoittavat koko SHOW´n” Talous ja Yhteiskunta-lehdessä (2/2017).

Kaikkein varakkaimmat ihmiset nyt ja ennen ovat luoneet omaisuutensa perimällä ja hyödyntäen markkinavoimaa tai markkinoiden ja yhteiskunnan murroksia. Huippuvarakkaat eivät luoneet teknologisia läpimurtoja tai tieteen perustavia saavutuksia. Suhteellisuusteorian luonut Albert Einstein ei ole huippuvarakkaiden joukossa, ei myöskään tietokoneen mahdollistaneen matematiikan kehittäjä Alan Turing. Vaikka www:n avulla rikastuneita on paljon, niiden joukossa ei ole World Wide Webin luoja Tim Berners-Lee.

Sotien jälkeinen talouden menestys on perustunut julkisiin investointeihin, erityisesti infrastruktuuriin, joka mahdollistaa kaiken sorttisen liikkumisen ja liikuttelun, sekä koulutukseen ja tutkimukseen. Taloutta hurjasti edistäneet keksinnöt, kuten vaikka Internet, ovat lähteneet julkiselta sektorilta. Myöskään esimerkiksi iPhone ei olisi ollut mahdollinen ilman eri maiden verorahoin kustannettua perustutkimusta, joka johti useisiin tekniikan läpimurtoihin.

Täällä Härmässä on valtion rooli riskisijoituksissa ja uuden tekniikan kehittämisessä auttanut monia yrityksiä kukoistukseen. Sotien jälkeen valtio otti riskiä ja vahvisti ratkaisevasti teknologiateollisuutta ja metsäteollisuutta. Nokiaa auttoi keskeisellä tavalla valtion Televassa kehitetty digitaalinen puhelinkeskus. Veronmaksajien riskillä kehitettiin teknologiaa, jota yksityissektori hyödynsi.

Tuomala toteaakin, että on harhaanjohtavaa puhua dynaamisesta yksityisestä sektorista ja jämähtäneestä julkisesta sektorista. Itse asiassa julkisen sektorin tekemät satsaukset mahdollistavat menestyvän yksityissektorin. Huippurikkaista Tuomala kysyykin: ”Onko sittenkin niin, että me muuthan rahoitamme myös heidän show`nsa?