Respektiä!

Osallistuin tällä kertaa ammattiyhdistysliikkeen vappujuhliin Helsingissä, marssijana ja kuulijana.  Aamulla Laajasalossa bussipysäkille lampsiessani sain todeta, että läheisellä kaupungin asuntotyömaalla pyörii torninosturi. Neljä työmiestä asensi kiviä, jotka on tehty ay-vapaalla, siis mitä ilmeisimmein halpis- elementtitehtaalla. Metrosta Hakaniemen torille noustuani oli kyseenalainen ilo huomata, että rälläkkä lauloi metallitalon julkisivutyömaan telineillä ja pomo touhusi ihan näkösällä.

Tapasin vanhan rakentajakaverini ja nuorempia rakentajia aluekonttorilla vappukahvilla ennen marssia. Tultiin vähän siihen tulokseen, että alalta on hävinnyt respekti, arvonanto työlle, kunniallisuus ja tavat. Onhan toki vappuna työnteko laillista, ei siinä mitään. Silti: Onko vappukin, perinteinen työmiehen ja -naisen kunniaa arvostava päivä, poljettava työmaa-anturoiden alle? Rakentajat olivat sitä mieltä, että työmaille tuotu itäeurooppalainen rakennuskulttuuri on tuhon tie.

Vapun jälkeisellä viikolla sain viestin, jonka mukaan täkäläinen rakennusyhtiö oli kehottanut ulkolaisia työntekijöitä alipalkkkaavaa urakoitsijaa liittymään kiinteistöpalvelualan työnantajaliittoon ja näin shoppailemaan huokeamman työehtosopimuksen. Onko rakennustyöntekijä liian kallis? Herraisä, vähän respektiä, tämä ala täytyy pitää kunniallisena työalana! Rakentajat eivät toimi näin.

Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU on aloittanut erinomaisen kampanjan, jonka nimi on Työehtoshoppailu. Siitä saa lisätietoa PAU:n sivuilta. Kampanja osoittaa kouriintuntuvasti, miten työt pilataan halpuuttamalla ja häikäilemättömästi työntekijöiden etuja polkemalla. Keskeinen keino on siirtyä keinotekoisesti kymmeniä prosentteja halvemman työehtosopimuksen piiriin. Uusi työehtosopimus on keltaisen, työantajien itse perustaman ”ammattiliiton” allekirjoittama. Ei vaikuta kovin kunnialliselta eikä järkevältäkään.

Työ on ihmisen kunnia. Respektiä!