Ruotsin rakentajien palkat

Pohjanlahden länsipuolella on ollut hyvä rakentamiskonjunktuuri jo pidemmän aikaa. Suomi tulee perässä tässäkin. Ruotsin Rakennusliiton lehti Byggnadsarbetaren (7/2017) selvitti alan palkat ja totesi: ”Rakennusbuumi mutta ei palkkabuumi.”

Kermieristäjät ovat ainoita, joiden ansiot ovat kehittyneet viime vuosina. Vuosina 2014-2016 kattotyöntekijöiden palkat nousivatkin 8 prosenttia. Rakennusmiehet, timpurit ja muurarit menettävät samalla asemiaan.

Palkat vaihtelevat alueittain ja aloittain jonkin verran. Luonnollisesti ne vaihtelevat myös tunti- ja suorituspalkkatyön osuuden mukaan. Vaihtelut eivät ole yhtä suuria kuin Suomessa. Seuraavassa ruotsalaisrakentajien keskiarvopalkat euroissa. (1 euro =9,74 kruunua)

Aikatyössä lattiamiehet tienaavat 19,71 euroa, suorituspalkalla (prestationslön) 23,95. Laattatyöntekijän aikapalkka on 19,02 ja suorituspalkka 24,21. Talonrakennusväki (TBM eli timpurit- rakennustyöntekijät- muurarit) saavat aikatyössä palkkaa 18,92 euroa ja suorituspalkkahommissa 21,71 euroa. Tukholmassa TBM- töitä tehdään varsinaisella urakalla (ackord) 22,78 euron ansiolla.

Alakattoasentajien ansio aikatyössä on 18,88. Työ tehdäänkin pääosin tuntihommina. Kermieristäjien aika-ansio on 18,61 ja suorituspalkka 21,06. Telineasentajien aikatyötienesti on 18,35 euroa. Konekuskien aikapalkka on 17,60 euroa.

Putkimiesten palkkamuoto on suorituspalkka, keskimäärin suuruudeltaan 24,15 euroa tunnissa. Maa- ja vesirakennusalan perustustöitä (lähinnä muottityöt) tehdään suorituspalkalla, jonka suuruus on 22,38 euroa.

Kova ulkomainen kilpailu jarruttaa Ruotsin liiton mukaan palkkakehitystä. Eniten kilpailusta on kärsinyt vanha yhteisurakka (TBM), joka ei enää työnantajille maistu korkeasuhdanteesta huolimatta.

Keväällä tehty kolmen vuoden työehtosopimus toi Ruotsissa muiden edistysaskeleiden lisäksi yhteensä 6,5 prosentin palkankorotukset niin teollisuudessa kuin rakennusalallakin. Ruotsissakin tarvitaan yleiskorotuksia. Liukumilla ei ostovoiman myönteistä kehitystä hoideta sielläkään. Ainakin rakennusalalla palkankorotus tulee kaikille, eikä sitä jaeta pärstäkertoimen mukaan paikallisesti.