Sopimus on saavutus

Rakennusalan työehtosopimukset on uusittu. Vanha sopimuskausihan päättyy tämän kuun lopussa ja uusi alkaa ilman työehtoväännöstä johtuvaa häikkää. Kun töitä on, niiden tekemistä jatketaan, ellei valmiustilasta ja muista vaikeuksista muuta johdu.

Tes-ratkaisu noudattaa Suomessa talven aikana vakiintunutta linjaa. Vuositasolle laskettu hinta on sama kuin muillakin aloilla. Sopimuskausi on toki lyhyempi, 22 kuukautta, ja prosentit sitä myötä yhteensä 2,9.

Sopimusten sisältö avataan ja niitä selostetaan lehdessä ja verkossa. Lopputulokset ovat kelvolliset. Osa tavoitteista menestyi, osa ei. Olemme myös tällä työehtoratkaisulla sitoutuneet niihin muutoksiin, joita työmarkkinoilla mahdollisesti toteutetaan koronan johdosta. Se pidetään, mitä yhdessä sovitaan, tämän kevään lomautussopimusten tyylin.

Neuvottelut aloitettiin jo tammikuussa. Aloitimme ajoissa, koska aavistelimme hankalaa työmarkkinakevättä. Emme kuitenkaan osanneet odottaa näin hankalaa vaihetta. Korona alkoi heiluttaa neuvottelupöytiä niin, että paperit meinasivat mennä sekaisin. On alalta kelpo saavutus, että sopimukset syntyivät. Mielestäni se kertoo vastuuntunnosta. Isot ja pienet asiat on voitava erottaa.

Lähikuukausina ja -vuosina alallamme korostuu jälleen kerran toiminta työllisyyden puolesta. Sitä voi parhaiten edistää yhteistyöllä. Kun Suomi rakentaa, on sillä kapasiteettia tulevaan nousuun ja hyvinvointiin.

Olemme varautuneet lähiaikojen ongelmiin työllisyystilanteen heikentyessä.  Liiton urapalvelu ja työnvälitys lisäävät kierroksia, jotta jäsenille saadaan työtä ja valmennusta.  Mikäli lomautus tai lopputili iskee, palvelee Rakennusalan Työttömyyskassa kokemuksista oppineena nopeasti.

Odotamme koko alalta vastuullisuutta. Täkäläisten veronmaksajien työllisyys on asetettava etusijalle. Veronmaksaja on nimittäin se, joka lopulta vastaa taloudellisen taantuman kustannuksista. Hänen pussillaan myös rakennusala pyrkii ongelmiaan ratkomaan. Muiden mukana.

P.S. Sosiaalitilat on siivottava ainakin kerran päivässä, olipa korona tai ei. Siivoojan työtä on syytä helpottaa poistamalla tiloista rompe, joka ajelehtii niissä sitkeästi vuodesta toiseen.