Työllisyys keskiössä

Aikaa kestävä viesti poliitikolle: Huolehdi työllisyydestä, se kyllä ratkaisee monet kansantalouden ongelmat. Rinteen hallituksen ohjelma ottaa tämän viestin tosissaan. Tämä lupaa hyvää myös rakennusalalle.

Talousasiantuntijat ovat ennakoineet, että talouskasvu hidastuu. Suhdannetilanne on epävakaa, jopa laskeva. Talouspolitiikan virityksellä on silloin suuri merkitys: Alkaako hallitus pihistellä ja leikata vai luottaako se siihen, että työllisyyttä ylläpidetään järkevillä työllistävillä rahapäätöksillä?

SAK arvioi, että vielä tässä vaiheessa olisi valtion tulopuolta pitänyt vahvistaa keräämällä hieman enemmän veroja. Tulevaan  suhdannetilanteeseen tarvitaan nimittäin paukkuja, joilla voidaan vauhdittaa taloutta, kun sen työllistävä vaikutus heikkenee.

Taloutta vahvistetaan parhaiten käyttämällä rahaa järkeviin investointeihin, jotka parantavat elinkeinojen toimintamahdollisuuksia. Niitä onkin tulossa. Väylänpidon lisärahoitus nimittäin parantaa kurjassa kunnossa olevia tieyhteyksiä, joita maa tarvitsee. Etu on tietenkin väylästön käyttäjien, mutta etu on myös infrarakentajien. Saamme alalle töitä, joita itse asiassa tarvitaan lisää aivan lähiaikoina.

Hallitusohjelma peukuttaa myös nopeille raideyhteyksille Tampereen, Turun ja Itä-Suomen suuntaan. Nämä hankkeet ovat tietenkin pidemmän ajan päätös- ja suunniteluputkessa, mutta hyvää politiikkaa ne ovat. Hyvät raideyhteydet tuottavat ympäristöystävällisen ja nopean liikkumisen kyytipoikana hyviä sijainteja asunnoille, joita myös yhä kipeästi tarvitaan. Saldo: Työtä rakentajille.

Viime vuosina on maankäytön, asumisen ja liikenteen suunnittelua koordinoitu MAL-sopimuksilla. Näitä sopimuksia laajennetaan. Uuden hallituksen ohjelmassa satsataan siihen, että MAL-sopimukset sisältävät enemmän tuettua asuntotuotantoa. Mehän tarvitsemme hallintamuodoiltaan monipuolisen asuntokannan. Sosiaalisen tuotannon lisääminen ei liene keneltäkään pois, vaan helpottaa pienipalkkaisten ihmisten asuntopulaa ja työssä käymistä.  Rakentajille päätös tarkoittaa varmempaa leipää. Linja siis tukee työllisyyttä.

Myöskään rakennuskannan energiakorjauksia ei ole unohdettu. Sisäilmaongelmia halutaan ratkoa. Myös rakennusten energiankulutuksen tuottamaa hiilijalanjälkeä halutaan pienentää.

Rakennusteollisuus RT totesikin, että työllisyys ja ilmasto ovat hallitusohjelman suurimpia voittajia. Rakennusliitossa ollaan samaa mieltä.