Työmarkkinasota?

EK pätkäisi irti keskusjärjestösopimukset, jotka ovat olleet vuosikymmeniä raamittamassa itse kunkin alan sopimustoimintaa. Irtisanottuja sopimuksia on kaikkiaan 22. Ei tämä asia merkityksetön ole, mutta ei suuri yllätyskään. Onhan EK selkeästi ilmoittanut  ja sääntömuutoksellaan vahvistanut, että keskusjärjestösopimuksia, tupojakaan, se ei enää tee.

Keskusjärjestösopimukset ovat keskitetyn työmarkkinapolitiikan tuloksia. Erilaisia tulosopimuksia ja menettelytapasopimuksia (esimerkiksi vuoden 1940 tammikuun kihlaus) tehtiin keskusjärjestöjen kesken ennen Liinamaa I – sopimustakin (1968), mutta tämän ensimmäisen ”vakauttavan” sopimuksen myötä alkoi meikäläisessä työelämässä varsinainen tulopolitiikan aika. Sinä aikana nykyiset keskusjärjestösopimukset laadittiin suurimmalta osin. Esimerkiksi juuri 1968 tehty sopimus koski palkkoja, hintoja, maataloustuloa, korkoja ja ammattiyhdistysliikkeen toimintaedellytyksiä. Esimerkiksi luottamusmiesten toimintaoikeudet paranivat ja kohta sovittiin myös ammattiliittojen jäsenmaksujen työnantajaperinnästä. Keskeisiä olivat menettelyjä turvaavien yleissopimusten lisäksi myös muun muassa lomapalkkasopimus, irtisanomissuojasopimus ja  luottamusmiessopimus.

Näitä keskusjärjestösopimuksia on laadittu ja parsittu vuosien mittaan. Useissa alakohtaisissa työehtosopimuksissa on sovittu, että noudatetaan vissien työntekijän oikeuksien ja velvollisuuksien osalta keskusjärjestösopimusta. Esimerkiksi lomaoikeudet määrittyvät usein suoraan keskusjärjestösopimuksesta. Eräillä aloilla onkin pelko, että keskusjärjestösopimusten lähtiessä alta pois, käy vastaavien ehtojen neuvottelu alakohtaisiin tesseihin vaikeaksi. Ruoste alkaa kulua valtakunnansovittelijan toimiston ovien saranoista Bulevardilla.

Rakennusteollisuuden sopimusaloilla näitä perkattavia sopimuksia on joitakin.  Käymme kaikki läpi ja sovimme vastaavan työntekijöiden turvan tuottavat määräykset alakohtaisesti. Niin rakentajien kuin koko työmarkkinakentänkin osalta Rakennusliiton linjan on oltava se, että kelvolliset sopimukset turvataan porukalla, joukkovoimalla, kaikille. Kyllä tämä linja sopii hyvin ensi syksyn ja talven liittokohtaiseenkin vääntöön.