Työtä, koulutusta ja turvaa

Olemme vuosien mittaan saaneet seurata sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistusta. Sehän on kestänyt pidempään kuin rakennusalan työehtoneuvottelut ja tuloskin on vielä arvonnassa! Sote-hankkeesta alkaa kuitenkin hahmottua joitakin lopputuloksia. Sosiaali- ja terveyspalvelujen kustannusten kasvua ei onnistuta hillitsemään, vaikka niin luvattiin. Vaikuttaa myös siltä, että suuret terveysalan yritykset tulevat hyötymään uudistuksesta. Kolmas tulema on ainakin se, että maahan syntyy uusi hallinnon taso, maakunnat.  Ollessaan alue- ja kuntaministerinä Martti Korhonen aikoinaan totesi, että Suomessa on hallinto, joka on mitoitettu 20 miljoonalle ihmiselle. Nyt saadaan hallintoa lisää. Hallinnon koosta ei siis ainakaan hirtä kiinni, kun maahanmuutto lisääntyy.

Uudistus koskee myös paljoa muuta kuin terveydenhoitoa ja sosiaalityötä. Uudistuksen myötä muun muassa työvoimapolitiikka muuttuu täysin. Maakunnat (18) tulevat hankkimaan käytännössä kaiken työllisyyteen ja työvoimapalveluihin liittyvät tekemisen yrityksiltä. Oma käsitykseni on, että meidän rakennusalan ihmisten on nyt oltava tarkkana ja seurattava kehitystä, mieluummin styyrpuurin eli ohjauksen puolelta.

Työ- ja elinkeinoministeriön työmarkkinatori pyrkii vastaamaan tähän suureen haasteeseen. Ajatus on, että tulevaisuudessa mahdollisimman suuri osa työllisyyspalveluista hoituu koneälyä hyväksikäyttäen verkostossa, jossa työtä, palveluja ja  koulutusta järjestetään ihmisille. Työmarkkinatorilla onkin kehityshankkeita. Rakennusalaa koskevassa hankkeessa, sen verkostossa, on myös Rakennusliitto ja sen työnvälitys.

Aloitimme oman työnvälityksemme keväällä. Sen lanseeraus jäi työehtokierroksen varjoon, mutta emme ole vieläkään myöhässä. Välitämme työpaikkoja jäsenille. Hyödyn palvelusta jäsen saa parhaiten irti lataamalla itselleen sähköisen jäsenkortin ja työpaikkavahdin.

Kehitämme palvelua edelleen. Rakennusliiton tavoite tässä hommassa on, että jäsenet joka puolella maata saavat aina itselleen tärkeän ajantasatiedon työpaikoista, koulutuksesta ja muusta työmarkkina-asemaa parantavasta palvelusta, johon he ovat oikeutettuja. Liiton jäsenten palvelua kehitetään edelleen niin, että heidän omat työkokemus- ja koulutustietonsa, kuten myös eri sortin korttisuoritukset, löytyvät sähköisestä jäsenkortista. Tietosuojaa ei tietenkään unohdeta.

Alamme kaivaa esiin myös työssäoppimispaikkoja ja kesätyöpaikkoja alan ammattiopilaitoksissa opiskeleville jäsenille.

Pyrkimyksemme on, yhdessä koko alan ja myös viranomaisten kanssa, että rakentajien työllistymispolut pysyvät auki kaikissa oloissa.