Työturvallisuusviikon lähestyessä

Paras näkymä perustus-, runko- ja vesikattovaiheessa olevalle talonrakennustyömaalle on ylhäältä. Torninosturista näkee ja kokee esimerkiksi sen, kuinka monta kertaa sama tavaranippu risteilee eri puolilla tonttia ja holvia ennen kuin rakennusosat ovat vaikkapa asentajan työn alla. Nosturista näkee myös sen, kuinka turvallinen työmaa on. Sieltä voi havainnoida kulkutiet, putoamissuojaukset, kuljetusjärjestelyt, purkupaikat ja varastoalueet.

Torninosturinkuljettajat olivatkin takavuosina varsin usein työmailla työsuojeluvaltuutettuina.  Kuljettaja näki työmaan kokonaistilanteen, mikä auttoi turvallisuustyössä. Nykyäänhän kraanakuskit ovat usein vuokrafirmojen palkkalistoilla ja harvemmin työsuojeluvaltuutettuina. Silti he näkevät. Kuten kunnon työntekijöiden kuuluu, he myös esittävät näkemyksiään työmaan tilanteesta.

Äskettäin suuren firman työmaalla kuski otti kantaa. Ontelolaattaholvin aukot olivat olleet päiväkausia peittämättä. Holvilla tepasteli kuitenkin jatkuvasti työntekijöitä. Ulkomaalainen elementtiasennusporukka ei tilanteesta häiriintynyt. Eivät  tainneet kuulua aukkosuojaukset keikkaan.  Vaara koski toki heitäkin.

Vakavalle työsuojelupuutteelle tehtiin jotakin, kun niin sanottu ulkopuolinen taho oli käynyt työmaalla. Torninosturinkuljettajalle annettiin lopputili. Ammattitaito ei kuulemma riittänyt.

Eräällä mestalla työsuojeluvaltuutettu otti yhteyttä työsuojelutarkastajiin, kun asbestipurku oli tehdä pätkäisty viikonloppuna alta pois ilman sen kummempia krumeluureja aivan tuntemattoman yrityksen toimesta. Valtuutetun toiminta huomioitiin. Ensimmäinen kysymys kuului: ”Kuka soitti tarkastajille?”

Yrittää täytyy. Ei anneta periksi. Työsuojelu on yhteinen asia.